Generalforsamling: DDI vælger ny formand og får en mindre bestyrelse fra 2026

Kurt Henriksen • February 6, 2025

Share

På den årlige generalforsamling 30. januar kunne Datacenter Industrien både se tilbage på endnu et godt år med flot vækst i aktiviteter og medlemstal og samtidig skue fremad mod nye mål. Der blev besluttet en ny ledelsesstruktur med en markant mindre bestyrelse fra 2026, og foreningen har fået ny formand.

Et par dage efter generalforsamlingen mødtes bestyrelsen for at konstituere sig, og resultatet blev, at Anders Frich Mathiesen nu er valgt til ny formand for Datacenter Industrien. I formandsstolen afløser han Thomas Volder, som med stort engagement har tjent foreningen lige siden stiftelsen i 2017. Anders Frich Mathiesen bliver en del af Thylander pr. 1 Marts 2025.


På generalforsamlingen kunne den nu afgåede formand da også konstatere, at der er sket rigtigt meget gennem de otte år.


"Vi har været igennem en fantastisk udvikling siden starten i 2017. Sidste år tog vi en stor og vigtig beslutning med markant oprustning af sekretariatet via flere medarbejdere og en fuldtids ansættelse af direktør Henrik Hansen. Vi havde brug for mere 'man power' til alle vores aktiviteter, og det var en god beslutning. DDI er nu den største datacenterforening i Norden og blandt de største i Europa," fortalte formand Thomas Volder i sin beretning.


"I 2025 har vi endnu flere interessante ting på vej, og vi vil være mere aktive indenfor vores tre fokusområder: Public Affairs-arbejde og rammebetingelser, Skills & Education samt International Business Development. Og i år vil være igen være meget aktive på eventdelen og bl.a. skrue op for vores tilstedeværelse på Folkemødet på Bornholm, ligesom vi nu er endnu stærkere til stede digitalt med f.eks. LinkedIn, nyhedsbreve og pressemeddelelser."


Thomas Volder kunne oplyse, at der allerede nu er næsten udsolgt for sponsorater til Datacenter Industriens meget populære Award Show den 14. maj – aftenen før den stort anlagte konference Datacenters Denmark.


"I år afholder vi konferencen på en ny lokation, Hangar Copenhagen ved Københavns Lufthavn, og her får vi endnu mere plads og bedre muligheder for networking. Ved samme lejlighed offentliggør vi 2025-udgaven af Market Report, som bliver bedre og bedre år for år – det er et virkelig godt værktøj for alle med aktiviteter og interesse i vores branche," fremhævede Thomas Volder.


Formanden rettede derefter en særlig tak til de fire medlemmer af bestyrelsen, som har takket i årets løb, og roste resten af bestyrelsen samt ikke mindst sekretariatet for en stor indsats i et meget travlt år.


I lyset af foreningens markante udvikling og vækst de senere år fremlagde bestyrelsen et forslag om en markant mindre bestyrelse fra 2026 for at gøre arbejdet endnu mere effektivt. Ud fra væksten de senere år – bl.a. med mere personale, der nu er ansat i foreningens eget regi – har bestyrelsen drøftet, hvordan man funktionelt og operationelt bedst kan støtte direktion og sekretariat.


"Vi har haft mange møder om emnet det forgangne år, og vi har været ude i samtlige hjørner af diskussionen for at belyse alle fordele og ulemper ved vores forslag," forklarede Thomas Volder.


"Vi har p.t. en bestyrelse, som ifølge vedtægterne kan rumme op til 20 medlemmer, og vi foreslår en ret dramatisk reduktion til maksimalt fem-syv medlemmer fra og med næste generalforsamling i 2026. Derudover vil vi åbne mulighed for at tage op til to eksterne medlemmer ind i bestyrelsen, hvis der måtte være behov for specielle kompetencer," uddybede formanden.


Generalforsamlingens dirigent, advokat og partner Ulrik Fleischer-Michaelsen fra 360 Law Firm, som selv har været et meget aktivt medlem af bestyrelsen siden stiftelsen i 2017, supplerede med flere aspekter bag forslaget.


"Mange af emnerne, som er på bordet i så stor en bestyrelse, kunne nok bedre være drøftet i andre fora, hvor de kunne komme mere til live, og med fem-syv medlemmer vil bestyrelsesarbejdet få et løft og blive mere effektivt. Vi foreslår nu en proces, hvor bestyrelsen som et team drøfter, hvem der har de rette kompetencer til at blive indstillet til næste år – og derefter er selve valget jo en demokratisk proces på næste års generalforsamling," uddybede Ulrik Fleischer-Michaelsen.


Forslaget til vedtægtsændringer indeholder i den forbindelse også en håndfuld bullets med de kompetencer, bestyrelsen foreslår at lægge vægt og gerne ser opfyldt helt eller delvist for de nye kandidater. Det gælder bl.a. erfaring fra direktionsniveau, international erfaring m.m.

"Det er faktisk et rigtig godt udkast – det ved jeg, for jeg har selv skrevet det," lød det fra dirigenten med et glimt i øjet.


Planen er nu rent praktisk, at bestyrelsen fortsætter i samme størrelse frem til 2026, mens det kommende år altså bruges på at afklare kompetencer og kandidater til den nye bestyrelse.


"Dermed står vi en stor transitionsfase det kommende år, og ambitionen er, at en enig bestyrelse indstiller den nye og mindre bestyrelse på næste års generalforsamling. Vi har en god fornemmelse af, at det bliver en fin proces," fortalte Thomas Volder.


Generalforsamlingen gav sin opbakning til forslaget uden kommentarer, og tre nye kandidater blev opstillet og indvalgt i bestyrelsen for det kommende år: Michael Esmann fra Legrand, Pernille Hoffmann fra Digital Realty og Torben Billesø fra Microsoft.


Årets resultat for foreningen endte i et beskedent overskud på 37.000 kr. efter en omsætning på knap fem mio. kr., og i 2025-budgettet er der heller ingen ambitioner om at optjene overskud i større stil.


"Vi forventer en vækst til lidt over seks mio. kr. i omsætning – dels fra flere medlemmer og dels fra flere indtægter på events – og her i starten af året ser det meget positivt ud," oplyste direktør Henrik Hansen i sin gennemgang af regnskab og budget.


"Foreningen er jo ikke sat i verden for at opsamle en stor egenkapital, men for at lave nogle gode aktiviteter for medlemmerne. Så det er fint, hvis vi bare kan lave et lille overskud hvert år."


Generalforsamlingen godkendte alle tallene sammen med forslaget om at nøjes med en beskeden to pct. inflationsregulering af kontingentsatserne.


Back to news

Contact us

Merima Dzanic

Head of Strategy & Operations

Kurt Henriksen

Advisor, Communications and Public Relations

Christine Kjær Jacobsen

Marketing & Communication Manager

Share by: